Bitva o Slamburk 2023 a neb Kratochvilné hry Petra z Lindy

Bitva o Slamburk 2023 a neb Kratochvilné hry Petra z Lindy

Přípravy jsou v plném proudu a kola organizace se roztáčejí….

Co je Salmburk?

Slamburk je hrad postavený z balíků slámy

Co je Bitva o Salmburk?

Bitva o Slamburk je tématická akce zejména pro děti, které se mohou bitvy přímo aktivně zúčastnit.

Co vás u nás čeká?

Připravujeme pro vás den plný rytířských soutěží a her, na kterých mohou děti prokázat svoji obratnost, sílu, rychlost, přesnost i udatnost. V závěru dne se uskuteční samotná bitva ne velkém hradu a nakonec 30 nejlepších lučištníků se pokusí zápalným šípem zapálit „Sokolí hrádek“ (..o něm níže v textu)

Než celý tento tex dokončím, zde máte motivační video a já budu volně pokračovat. S dotazy se můžete již nyní obracet přímo na mne (Jiří Havlis 777888903)

 

Pravidla

Všeobecná pravidla

Musíme si tedy stanovit pevná pravidla naší hry, aby bylo všem jasné, o co tu jde, na co si hrajeme a také proto, aby bylo všem „měřeno stejným metrem“.
Všichni účastníci získávají za vítězství na jednotlivých disciplínách body v podobě malých dřevěných křížků, které odnáší svému veliteli družiny (družstva). U tohoto se body (křížky) shromažďují a na konci odpoledne se vyhodnotí nejúspěšnější družina. Jednotlivé disciplíny jsou bodovány dle náročnosti. Přehled disciplín najdete zde.
Disciplíny jsou připravovány jak pro jednotlivce, tak pro menší skupiny. Zde platí zásada, že soupeřit na disciplíně proti sobě mohou pouze příslušníci rozdílných družin, aby získaný bod byl předmětem soutěže družin (nikoli v rámci družiny). Odměna pro vítěznou družinu je Slamburský poklad čítající plnou truhlici „zlaťáků“.

Družiny

Družina je skupina jednotlivců (převážně dětí), která se sdružuje pod svým praporem a podléhá velení a vedení svého velitele. Velitelé jsou dospělé osoby (z řad šermířů), znalí rytířských mravů a vyžadující po svých svěřencích poslušnost a disciplínu. Velitel se pohybuje volně po celém prostranství dle svého uvážení. Je vždy označen styčnou korouhví, aby byl v prostoru viděn. Velitel též povzbuzuje své rytíře k získávání dalších bodů a smí jim i pomáhat. Mnohdy jsme byli svědky i vzájemných soutěžných střetů mezi veliteli, ve snaze jít příkladem svým svěřencům, jimiž hojně podporováni.
Počet členů v družině se každoročně pohybuje mezi 30 a 50. Do družiny se může zájemce přihlásit předem na internetu, nebo v den akce před jejím začátkem osobně u vstupu. Na místě akce budeme již družiny pouze doplňovat a je pravděpodobné, že se na všechny nedostane. Doporučujeme tedy registraci předem. Součástí registrace je požadována i platba vstupného. Registraci je možno zrušit 5 dní před započetím akce, poté propadá vstupné ve prospěch organizátora (město Borovany).
Minimální věk dětí pro účast v družině je 5 let. Pro všechny členy družin platí kostýmová povinnost. To znamená vlastnictví štítu a varkoče (jednoduchý svrchní oděv rytířský) v barvě příslušné družiny.

    Tento kostým je možné pořídit třemi způsoby:

  • svépomocí (samovýroba) – dle přiloženého návodu a rozměrů zveřejněných na stránkách výroba kostýmu
  • ve workshopu před začátkem akce přímo v místě konání akce (zpoplatněno); Pozn.: ve workshopu bude štít a varkoč vyráběn nejjednodušším možným způsebem
  • zakoupením na e-shopu papírové helmy.cz v dostatečném časovém předstihu (profesionálně provedené, v nejvyšší kvalitě)

Ostatní výstroj jako jsou helmice, meče, kyrysy … nejsou součástí povinné výbavy. Lze je však na místě či v e-shopu též zakoupit

Potulný rytíř

Tak jsme nazvali účastníka ve zbroji, který nenáleží k žádné družině.
může se též naší akce zúčastnit, sledovat jednotlivá klání, šermířská a divadelní vystoupení i soupeřit na disciplínách. Nemá však svého velitele a nemá tedy komu své získané body předávat. Netýká se ho ani závěrečná bitvy o Slamburk (bitva o hrad samotný). Potulný rytíř nepotřebuje být zaregistrován.

Bitva o hrad

Bitva o hrad je organizačně náročná hra a neobejde se i bez ostřejších povelů a příkazů. Do této bitvy již nepustíme žádné meče ani tyčové zbraně.
Záleží v tuto chvíli na rodičích, zda své děti do této aktivity pustí. Pouze na vlastní nebezpečí. Jedná se o davový útok, který se snažíme koordinovat.
Bojovat se bude pouze papírovými míčky a krýt se štíty. Zasažený hráč opouští bitvu se zdviženým štítem nad hlavou a do bitvy již dál nezasahuje. Všichni hráči dbají pokynů a nařízení komisařů, kteří se v prostoru bitvy pohybují a sledují spravedlivost utkání.

Začátek a průběh bitvy

Bitva začíná tímto: Na věži Michalce stojí velitel obránců hradu. Věž Michalka je vysutá věž stojící cca 5m před hradem. Hradní brána je uzavřena a obránci hradu jsou volně rozmístěni po ochozu hrabeb. Útočníci jsou vzdáleni cca 10m před linií obránců hradu. Linie je vyznačena provazem, který drží komisaři a je zhruba před úrovní věže Michalka přes celou hrací plochu.
Bitva započne na signál vybrané osoby a útočníci se smí přilížit až k linii obránců hradu. Míčky se snaží zasáhnout jednak obránce na hradbách a jednak velitele stojícího na věži Michalce. Útok trvá cca 5 min (měřeno přesýpacími hodinami). Po uplynutí času bude bitva ukončena akustickým signálem. Zasažený hráč (tím je myšleno nekrytá část těla) opouští bitvu se zdviženým štítem nad hlavou z řad útočníků zpět do týla, z řad obránců do nitra hradu. Dále do bitvy nezasahují.
Veliteli na věži Michlce jsou počítány zásahy. Utřží-li během zmíněných 5 min více než 10 zásahů, hrad je oslaben, bitva je přerušena, velitel z Michalky odchází do hradu a linie bitvy se posunuje až k patě hradeb. Věž Michalka je nyní v držení útočníků (na Michalku vystupuje velitel útočníků) a opět se spouští časový limit (5 min).
Útočníci od této chvíle vybíjí míčky pouze obránce hradu stojící na hradbách a chrání svého velitele na věži Michalce.

Ukončení bitvy

Bitva je ukončena po časovém limitu přesýpacích hodin (cca 5 min) a vyhodnocena takto: Pokud v limitu velitel nedostane více, jak 10 zásahů od obránců hradu, znamená to, že hrad byl dobyt. Pokud obránci zasáhnou velitele na věži Michalce více než 10x, znamená to, že hrad se ubránil.
Bitva je ukončena akustickým signálem. Útočníci i obránci posbírají míčky z celé plochy do připravených košů před hradbou i v hradě (každý na své straně).

  • Pokud hrad padne, otevře se brána a obránci hradu ve dvojstupu vychází ven. Po opuštění hradu útočníci obsadí hrad, zavřou za sebou bránu a bitva se opakuje.
  • Pokud se hrad ubrání, útočníci i obránci posbírají míčky z celé plochy do připravených košů před hradbou i v hradě (každý na své straně). Útočníci se vrací na výchozí pozici, linie obrany se přesouvá předhrad Michalku, na věž Michalku se vrací velitek obránců hradu, všichni padlí se vrací zpět do bitvy a bitva se může opakovat.

Výpomoc při organizaci samé

K organizaci celé této akce je potřeba řada dobrovolníků a pomocníků. Budeme potřebovat zvýšit počet komisařů a také pomoci při provozu jednotlivých disciplín. Vítáme všechny z řad dobrovolníků, kteří budou ochotni nám pomoci tuto akci uskutečnit. V případě zájmu se nám přihlašte na telefonu: 777 888 903.